BSDTR

Milis Linux 2.1

Milis Linux - Milli İşletim Sistemi

Milis Linux (Milli İşletim Sistemi) ülkemizdeki yerli işletim sistemi çalışmalarının yetersiz ve sekteye uğramış olması göz önünde bulundurularak 2016 yılında gönüllü olarak başlatılmış, 2019-2020 yıllarında Akdeniz Üniversitesi BAP Projesi (Bilimsel Araştırma Projeleri) olarak desteklenmiş ve halen geliştirilmekte olan Linux tabanlı bir işletim sistemi projesidir.


Milis Linux özgünlüğü yakalamak adına kendi "Sıfırdan Linux" yapım tekniğini kullanmaktadır. Bu doğrultuda kendi paket yönetim sistemine (Milis Paket Sistemi) ve özgün uygulamalarına sahiptir.

Milis Linux Projesi, açık kaynak ve milli yazılım geliştirme prensiplerine dayanmakta olup ülkemizin bilişimdeki katma değerinin artırılmasını ideal edinmiştir.


Milis Linux 2.1 (CengizHan) Ana Özellikler:

* x86-64 bit sistem (RISC-V mimarisi planlanmakta)

* MPS - özgün paket yöneticisi (Lua programlama dili)

* Wayland destekli masaüstü ortamı

* Ayguci - modüler ayar sistemi

* Militer başlatıcı sistemi (Busybox init + Lua görev betikleri)

* Kolay paketleme sistemi (INI biçeminde talimat dosyaları)

* Farklı dillerde konsol uygulamaları barındırma (Rust, Go, Zig)

* Sade Linux sistemi ve kararlı paket deposu

* Gönüllü ve üretken katkıcı desteği


Kaynak: https://mls.akdeniz.edu.tr/

İndir: https://mls.akdeniz.edu.tr/indir/

Video tanıtım (2.1 Cengizhan) https://vimeo.com/685362148


Deneyim...

Akdeniz üniversitesinin sunduğu bu dağıtımı bende denemiş bulunmaktayım, bir önceki Mart 2022 sürümünü kuramamıştım ama Haziran 2022 sürümünü kurdum, fazla bir sıkıntı çekmedim. Kurulum esasında disk seçiminde grub kurulumunu seçmezseniz, kurulum gerçekleşmiyor, illaki diskin başına Milis'i grub'u kurmak gerekiyor. 

Masaüstüne gelincede klavye seçimi yapmak zorunda kaldım, sistem kendi bulamadı benim klavyemi. Neyse klavye olayı Ayguci içinden hallediliyor.

Özelleştirme biraz sıkıntılı gibi, panele fazla müdahale edilmiyor, veya istediğiniz paketi kurmak çok mümkün değil ama hafif yapısıyla bunlarda da ilerleme sağlandıkça, çok rahat kullanılabilecek bir dağıtım.

Her şeyden önce kendine özgü yapısı, sistemi, paketleri ile, başka bir dağıtımın kopyası, çatalı değil, oldukça hafif ve orijinal bir dağıtım.
Milis Linux, orta ve ileri düzey Linux kullanıcılarını bekliyor... :)

Gtk tema: pho-earth-adaptive

1 yorum:

  1. Milis Linux 2.1 Kararlı Şubat 02-02-2023 tarihli yeni çalışan ve kurulan imaj dosya sürümü çıktı.
    Detaylar için bakınız... https://mls.akdeniz.edu.tr/blog/Milis-21-Kararli-2023-02/

    YanıtlaSil

2010 - 2024 Beastie BSD Türkiye 🇹🇷