BSDTR

ZFS’i Neden Tercih Etmeliyiz?

FreeBSD’de, ZFS’i Neden Tercih Etmeliyiz ? adlı makaleyi okuyunca, bir FreeBSD kullanıcı olarak ne kadar üzgün olduğumu bilemezsiniz. :D
Burada ki ZFS gibi bir dosya sistemini ram'imin kısıtlı olmasından dolayı kullanamıyorum, toplamda 1.8GB ediyor ki buda minimumun bile dışında kalıyor. ...
Hasılı Ram'i yeterli olanların mutlaka denemesi gereken bir dosya sistemidir ZFS file systems.



FreeBSD’de, ZFS’i Neden Tercih Etmeliyiz ?
ZFS, Zettabyte File System, çok yeni olmayan bir teknoloji olmasına rağmen kendisine hayran bırakan özelliklere sahip açık kaynak bir dosya sistemidir.
ZFS, Sun Microsystems firması tarafından, geliştirilmesine 2000 yılında başlanan, 2004 de ise IT sektörüne duyurulmuş ve 2005 yılında da Solaris 10′a implement edilmiştir. 2007 yılında ise FreeBSD’ye, Illumos grubu tarafından port edilmiştir. FreeBSD 8.2 de ZFS’in versiyonu 15 iken,9.0 sürümünde ZFS’in versiyonu 30 olmuştur. Özetle FreeBSD’ ye implementasyonu hala devam etmektedir.

Zettabyte File System, Oracle Solaris, FreeBSD, NetBSD, FreeNAS, MacOS X ve Linux kernelini kullanan işletim sistemlerinde kullanılabilmektedir. ZFS’in, CDDL(Common Development and Distribution License) olarak bilinen Sun Microsystems’in kendi lisansı ile dağıtılmış olmasından dolayı Linux’ta kullanabilmek için birkaç adım daha gerekmekteydi. CDDL lisansı, GPL(General Public License) ile bazı yönlerden dolayı uyumsuz olduğu için ancak FUSE ile kullanılabilmekteydi. ZFS’i , Linux’a eklemek için, kernelde değişiklikler yapmak gerektiğinden bu da GPL lisansının suistimali anlamına gelmekteydi. Şu andaki durum nedir diye soracak olursak, Linux’ta bir paket kurulumu kadar kolay. Kernel modülü olarak, sisteme eklendiğinde Linux’ta da kullanılabilir hale gelmekte. Daha detaylı bilgi almak için “ZFS on Linux” veya “ZFS-FUSE” gibi kaynaklara bakabilirsiniz.

ZFS projesinin bir nevi babası olan Jeff Bonwick, ZFS’i “The Last Word in File Systems” diyerek, aslında günümüzün en gelişmiş dosya sistemini tanımlamıştır.

Peki ZFS’i bu kadar harika yapan ne ?

ZFS’in Özellikleri
  • * 128-bit dosya sistemi
    * 256 katrilyon zettabyte desteği
    * Fiziksel disklerin yönetimi için storage pool konsepti
    * Storage poola disk eklenmesiyle birlikte dosya sisteminin boyutu dinamik olarak genişleyebilir.
    * Dosya sistemlerinin birden çok diske yayılabilmesi
    * Disk havuzlarının ve dosya sistemlerinin otomatik olarak mount edilmesi ( /etc/fstab veya /etc/vfstab ‘a herhangi bir girdi yapmaya gerek yoktur)
    * Yönetim kolaylığı
    * Transactional dosya sistemi
    * Diğer dosya sistemlerinde karşılaşılan fiziksel limitlerinin bulunmaması (dosya sistemi boyutu, dosya sayısı, dosya büykülükleri vs..)
    * Dünyada kendini iyileştirebilen(self-healing) tek dosya sistemi
    * fsck komutu kullanımını gerektirmeyen ve verinin bozulmasını engelleyen checksum mekanizması
    * Volumeler
    * RAID-0/1 (striping & mirroring) , RAIDZ(RAID 5′ten daha gelişmiş – RAID/6 )
    * High availability
    * Donanım maliyetlerini düşürmesi
    * Veri Tekilleştirme (Deduplication)
    * Özelleştirilebilen ayarlar (sıkıştırma,checksum, şifreleme,veri tekilleştirme…)
    * Snapshotlar
    * Klonlar
    * ZFS Send/Receive
    * Dinamik Resilvering
    * Dinamik Scrubing
    * Veri Taşıma
    * Cache Cihaz Desteği
    * SAN Desteği

ZFS Kullanmak için Donanım Gereksinimleri
  • * 64-bit dual-core/multi-core işlemci
    * Minimum 2GB RAM olmalı. Daha iyi performans almak istiyorsanız 4GB ve üstü RAM kullanmanız önerilmekte.
    * Minimum disk boyutu 128 MB olmalı

**Not
Makalenin tamamı okumak için Kaynak sayfasına bakınız, zira oldukça uzun bir makale çünkü.
Kaynak: http://academy.inseptra.com/

2 yorum:

  1. heartsmagic writes:

    İnsanı illa BSD'ci yapacaksın :) O da olmadı ZFS'ci yapacaksın bu gidişle :)

    Şaka bir yana tanıtım ve seminerlerde gördüğüm ZFS'yi dinledikçe benim de ağzım sulanıyordu. Linux üzerinde denemek ne zaman kısmet olur bilemiyorum artık :)

    YanıtlaSil
  2. Valla ZFS konusunda bende sen gibiyim :) öyle bir anlatılıyor ki-helede burada anlatılmış ki-denemeden olmayacak.
    Çocuğun bilgisayarda 2GB ram ile denedim şimdilik bir farkta göremedim ama daha henüz kurdum fazlada bakmadım.
    Zaten cocukta öyle hoyrat kullanıyor ki nasıl kullanmadır anlamadım, camera, cep, usb bişiler takıyor çıkarıyor tabii bunuda hep dengesiz yapıyor, işle bitmeden çıkartıyor filan, ondan sonrada ben bir şey yapmadım diyor :)

    eğer ZFS dedikleri gibi kendi kendini iyileştiriyorsa filan çok iyi olacak bakalım, beni bir dertten kurtarır.

    BSD konusuna gelince aslında hiç reklam yapmam ama :D demek ki uzaktan öyle görünüyor :)

    YanıtlaSil

2010 - 2024 Beastie BSD Türkiye 🇹🇷