BSDTR

Ports kullanımı | BSD

Port'larda bulmak/derlemek istediğimiz paketin yolunu whereis komutuyla buluruz.
# whereis vlc
...
Çıktı böyleyse paket port'ta kurulu değildir. (pkg ile kurulmuşsa da görülmeyebilir)
vlc: /usr/ports/multimedia/vlc 


Çıktı bunun gibiyse kuruludur!
vlc: /usr/local/bin/vlc /usr/local/man/man1/vlc.1.gz /usr/ports/multimedia/vlc


Bulduğumuz dizine cd komutuyla gideriz.
# cd /usr/ports/multimedia/vlc

(Hangi dizinde olduğunuzdan emin olmak için pwd komutunu döndürebilirsiniz)

Şimdi derlemeye hazırız, normalde komutumuz budur.
# make install clean

** Port'tan klasik kurulum bu şekildedir.


** Şimdide olası sorunlara veya alternatiflere bakalım. **
An older version of lang/php5-extensions is already installed (php5-extensions)
You may wish to ``make deinstall'' and install this port again
by ``make reinstall'' to upgrade it properly.
If you really wish to overwrite the old port of lang/php5-extensions
without deleting it first, set the variable "FORCE_PKG_REGISTER"
in your environment or the "make install" command line.
*** Error code 1

Gibi bir hata alırsanız kurmaya çalıştığınız uygulama ya da bir modülü sistemde kuruludur önce onu kaldırmanız gerekir.

# make deinstall


Kaldırdıktan sonra yeniden kurmak için.
# make reinstall


veya
Eski kuruluma ait dosyaları silmek istemiyorsanız FORCE_PKG_REGISTER komutunu ilave edin.
# make FORCE_PKG_REGISTER=1 install clean

Bkz. FreeBSD Ports Reinstall – FORCE_PKG_REGISTER


&&&&&&&&&&
Başka bir sorunda make install clean dan sonra bazı uygulamalar "config penceresi" çıkartırlar ama yukarıda ki gibi bir hata durumda yeniden derleme yaparken bu pencere 2. kez çıkmaz.
Çözümü komuta config satırını ilave etmektir.
# make config reinstall 
veya 
# make config install clean



&&&&&&&&&&
Diğer bir sorunda örn. Java gibi bazı uygulamalar derleme aşamasında ilgili sitede ki programı Lisans kısıtlamaları nedeniyle direk indirİLemez, (sözleşmenin onaylanması gerekir) bunu sizin elle indirip /usr/ports/distfiles/ dizinine atmanız gerekir.
veya sorun internet bağlantı sorunuda olabilir, çok yavaş iner vs. gene aynı şekil ilgili progam/uygulamayı bir şekilde indirip /usr/ports/distfiles/ dizinine atmanız derlemeyi devam ettirecektir.


&&&&&&&&&&
Bazı uygulamalar güvenlik açığı veya paket bütünlüğü gibi sorunlar yüzünden direk kurulamayabilirler, eğer güvenlik açığı varsa sistem derlemeye izin vermeyecektir. (has known vulnerabilities)
Ama genede bana bir şey olmaz kurmamda lazım derseniz komut budur; tabii kesinlikle ÖNERİLMEZ.
# make -DDISABLE_VULNERABILITIES install clean 
veya 
# make DISABLE_VULNERABILITIES=yes install clean

Ayrıca güvenlik açıkları ile ilgili BSD sistemlerde Portaudit uygulaması vardır, hangi uygulamalarda açık vardır takip edebilirsiniz.
Bkz. Portaudit ile Kurulu Paketler için Zafiyet Takibi


&&&&&&&&&&
ports sisteminizde kurulu değilse (yeri /usr altındadır) Oluşturmak için
# portsnap fetch ; portsnap extract

Varolan ports'u güncellemek içinde
# portsnap fetch ; portsnap update

Update işlemi için alternatif bir yolda
# cd /usr/ports/ ; make update ; make fetchindex


&&&&&&&&&&
Port olayı bunlarla sınırlı değil elbette lakin bildiklerim aşağı yukarı bunlardır, bir uygulamayı derlerken bazı özelliklerini önceden de verebilirsiniz.., tr, kde, gnome vs. gibi.
Örn. OpenOffice make install clean ile standart ing. olarak derlenmiş olacaktır, ama aşağıda ki gibi bir komutla Türkçe ve KDE4 için derlenmiş olacaktır, ve ayrıca kurulum .tbz paketi de olacaktır.
# cd /usr/ports/editors/openoffice.org-3 
# make WITH_CCACHE=yes -DWITHOUT_CUPS -DWITHOUT_MOZILLA -DWITHOUT_GNOME -DWITH_KDE4 LOCALIZED_LANG=tr install package

Tabii her uygulama OpenOffice gibi değildir, pek çoğuda make install clean ile Türkçe olacaktır, derlemede NLS'yi (Native Language Support) işaretlemeniz yeterli olacaktır.
Amarok gibi uygulamalarda o da yeterli olmuyorya neyse. :D
Ayrıca locales'in Türkçe UTF-8 olarak tanımlı olması gerekecektir.


&&&&&&&&&&
Birde /etc/make.conf dosyasının CPU'nuza göre ayarlanma hadisesi var ki Cflags dedikleri derleme bayraklarınıda make.conf içerisinde ayarlamanız fena olmayacaktır.
Lakin bu olayda ileri derece bir hadise olduğu içindir ki yanlış verilen bir ayar derlemeyi etkileyecektir.
Doğru ayarları bulmak için google'yi deşmeniz gerekecektir, Processor Specific CFLAGS bir fikir verecektir.


&&&&&&&&&&
Son olarak derleme hadisesi sisteminize göre derleneceği içindir ki kurduğunuz uygulamadan daha çok verim almanız anlamına da gelir, eğer yanlış derlersenizde daha kötü verim alacağınız anlamına da gelir tabii. :)
sonuçta hazır paketler başka bir makinede ve bir çok özelliği de açık halde derlenirler ki, bu bütün dağıtımlarda böyledir.

Kolay gelsin.

12 yorum:

  1. evet nihayet pc bsd ye geçtim günlerdir birşeyler öğrenmeye çalışıyorum ve senin sayende bir iki şey yapabildim....

    çalışmalarının devamını diliyorum...çok açıklayıcı yazmışsın sağol...zaten bir sen varsın bir de gökşın hoca...

    bir de şunu soracağım ben dizüstü kullanıyorum...bsd ve ubuntu da windowstan daha fazla şarj gidiyor neden acaba?...

    YanıtlaSil
  2. Teşekkür ederim sağ olun, seninde yeni sistemin hayırlı olsun.

    Şarj sorunu donanım yüzündendir büyük ihtimal, malum üreticiler bu konuda bencil davranıp kullanıcının tam verim alasını engelliyorlar.
    Ama genede yapılacak şeyler olabilir tabii, blogta sysinfo yazılımının anlatımı vardı, onun çıktısına bakarak bir şeyler yapılabilir.

    YanıtlaSil
  3. a evet bir deneyeyim bakalım sağol...

    YanıtlaSil
  4. abi benim çıktılar şöyle biraz uzun ama.....:)
    sysinfo çıktısı >>

    YanıtlaSil
  5. Sorun değil, omploader sitesine çıktılarını yükledim uzun komutlarda pasta denilen özelliği kullanabilirsin, resim yükler gibi linki eklemem yeterli olur.

    Sanırım 32-bit sürüm kurmuşsun ve makinen de 64-bit, aslında 64-bit sürüm kursan daha iyi verim alabilirdin ama tabii acemiliği atana, sistemi tanıyana kadar böylede kullanabilirsin.

    Sysinfo fazla detay vermemiş bunlarada bi bakalım.
    $ cat /etc/rc.conf
    $ pciconf -lv

    Diğer konuda donma ve açılış hızı nasıl artırabilir diye sormuşsun, donma normal değil, log'larda hata var mı? kontrol etmelisin.
    Boot hız olayını fazla hızlandıramazsın, eğer laptop ve USB klavye maus kullanıyorsan burada biraz açıklama yapmıştım ama kesinde değil tabii.
    İşin içine kernel derleme filanda girer ki derlesende çok fazla bir kârın olmaz, zira bu sistemler özelliklede açılışta hız için tasarlanmamışlardır, aksine açıldıktan sonra hiç "kapanmamak" üzere tasarlandıkları için açılışa çok müdahale edemezsin ama genede bu haliyle Linux kernelinden daha az modül yüklenir.
    Özetle masaüstü performansı daha önemlidir yani, neyse fazla detaylara dalmayalım sistemi tanımaya, kişiselleştirme olaylarına daha fazla ağırlık verirsen zamanla çoğu şeyin kendi kendine hallolduğunu görürsün.

    Kolay gelsin

    YanıtlaSil
  6. evet 32 bit kurdum çünkü bunda daha az ram harcıyor...daha önce 64 bit kurdum fakat onda ram'e aşırı yükleniyordu...32 bit'i bu yüzden tercih ettim,gerçi 32 bit'te de ram'i 3gb görüyor ama olsun...


    log demişsin galiba günlük kaydını söylüyorsun...eğer öyle ise kayıtlarda hata alıyorum,ama bu hataları sistemi kurduğumdan beri alıyorum...bluetooth ve wifi sorunları vs...bunları çalıştıramıyorum...

    evet wireless klavye ve mouse kullanıyorum...üstüne bir usb bellek ve harici harddisk kullanıyorum...

    şimdilik bunları söyleyebileceğim...ha bir de bu compiz fusion'u sonlandırmak için fusion icon'u bulamıyorum ne portlarda var ne appcafe'de...


    kusurumuz varsa affola...imlaya pek dikkat etmiyorum zira...

    YanıtlaSil
  7. a bir de ben kurulumda tüm seçenekleri seçtim yani ne varsa hepsini kurdum,masaüstleri,programların tümü vs...



    çıktı http://ompldr.org/vZWJ0Zw/caglar

    YanıtlaSil
  8. Ram kullanımına takılma, Kde fazla ram kullanır, 64-bitte fazla kullanır ama kullandığının da hakkını verir, zaten bu sistemler "dinamik ramdir"
    3GB üzeride ram'in varmış ki rahat rahat kullanabilirsin, zaten o kadar rami kullanılsın diye almadın mı?
    Ayrıca kullanılmayan ram ölü ram prensibi vardır, neti biraz araştır istersen.
    Compiz konusunu hiç bilmiyorum üste dediğim gibi kişiselleştirme sistem tanıma olaylarıyla ilgilen bakalım.
    Bu süre zarfında bir kaç kere daha kurulum yaparsın belki ama her kurulumda tecrüben artacaktır.

    Bu arada wmware, vbox, mysql filan kurmuşsun devam denemelere :)

    YanıtlaSil
  9. Merhaba,
    Paylaşımlarınızdan dolayı teşekkür ederim. Bende uzun süre BSD ye bulaşmadım ama FreeNas ile evdeki küçük sunucuyu oluşturunca yavaş yavaş merak salmaya başladım. Aslında şimdiye kadar uzak durmuş olmamda ilginç, Kandalf (Gökşin) linux ile olan bağlarımızın hayli eski olduğunu bilir. Neyse bir iki senedir evdeki kişisel dosya ve medya sunucumuz FreeNas olunca BSD ye olan merakım iyice alevlendi çünkü başta ZFS ve sistemin çıkan sorunlara yaklaşımı dikkate şayandı. İlk iki kurulumu sistemi kurcalarken göçerttim. Şimdi üçüncü kurulumdan yazıyorum :) bu da Linux Mint in grub listesine eklemeye çalışırken neredeyse uçuyordu. Neyse ki kendi grubını kurtarmayı başardım ama hala Mint in grubundan sistemi açamıyorum şu meşhur C/H/S hatasını alıyorum. Neyse böyle böyle uğraşırken ports lara zaten bulaşmış olduk lakin belki de benim yanlış seçimlerimden kaynaklı portlardan program kurulumu çok uzun sürüyordu mesela inkscape bir işletim sistemi kurmak kadar belki daha fazla uzun sürdü çünkü şimdi tam hatırlayamadığım libtxt gibi bir şeyi indirip kurdu ki sanırım 1048 mb. gibi bir boyuta sahipti ve kurulum bittiken sonra x arayüzüne bir daha ulaşamadım. Bu yüzden portlara alışamadım lakin appcafe iyi bir alternatif gibi geldi bana ve şimdilik yeterli duruyor. Şimdi bu girizgahı geçip asıl sorumu sorayım,

    AppCafe ile program kurduğumda programlar ingilizce olarak kuruluyorlar, mesela thunderbird kurdum ingilizce ama sistem dili ve klavye vs. türkçe olarak yapılandırıldı. Bu durumu nasıl düzeltebilirim acaba? belki bir ayarı falan vardır diye kurcaladım ama bulamadım henüz...

    Cenin ...

    YanıtlaSil
  10. Merhaba Cenin
    Öncelikle çalışmalarınızda başarılar dilerim, BSD işi merak işi elbette, fazla kullanan sayısıda olmayınca, insan pek çok konuda yalnız kalabiliyor, o yüzden boza/yapa öğreniliyor bu şeyler :) tabi yabancılar bu konularda çok çok daha ilerideler. Hasılı merakınız varsa zaten çok daha ileri gideceksinizdir o kesin. Helede sevgili Kandalfımızın nazarı bile yeter:)
    Dil sorunu bizler için hep var maalesef.
    Appcafe deyince sanırım PCBSD kurdunuz, açıkcası PCBSD yi epeydir kullanmadım, sanırım thunderbirdin de Türkçe olmasını istiyorsunuz, eğer onun ayrı dil dosyası varsa tr olması lazım, FF de normalde tr olmuyor, ekstra paketini kurmak gerekiyor... dediğim gibi epeydir kullanmadığım için pek bilemeyeceğim.

    Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Thunderbird ve firefox gibi yazılımlar pek sorun olmuyor, dil paketi eklenti olarak yüklendikten sonra ufak bir ayarla türkçe oluyor ama ben AppCafe içinde bir ayar vardır belki diye düşünmüştüm, çözüm bulabilirsem burada aktarırım. Evet şimdilik FreeBsd derleyecek vaktim olmadığından PcBsd ye yöneldim ama FreeBsd de aklımın bir köşesinde yazılı duruyor. Şunu söyleyebilirim ki bsd gerçekten hızlı örneğin chrome yada firefox veya filezilla yada gimp bile :) birini tıkladığımda bir iki saniye içinde program açılmış olarak karşıma çıkıyor. Linux da bile bu kadar hızlı bir tepki süresi görmedim şimdiye kadar belki kernel falan derleyip işletim sistemini sisteme uygun hale getirerek oluyordu eski zamanlarda yapıp farkı görmüşlüğüm var ama bu şekilde gerçekten ince ayar bile yapmadan çok hızlı bir tepki süresine sahip belki ZFS kaynaklıdır. Kullananaın fazla olmaması gelişimde sıkıntı yaşanmasına neden oluyor gerçi geçmişi düşünüldüğünde abd hükümetinin bsd ye verdiği destek, unix sonrası unix tabanlı hemen hemen tüm işletim sistemlerinin ya tabanı yada ilham kaynağı olması düşünüldüğünde bu kadar göz ardı edilebilmiş olması da garip ama Linux camiasında bir çok sorun geride kaldı. Özellikle inkscape ve gimp gibi yazılımların win tarafındaki benzerlerinde oluşturulan dosyaları açıp düzenlemedeki yetenekleri, libre office gibi ofis yazılımlarının ms dosyalarını açıp düzenlemedeki yeteneklerinin gelişmesi linux tarafını neredeyse sorunsuz denecek seviyelere taşıdı son yıllardan itibaren steam kaynaklı kullanıcı artışı da göz önüne alınırsa linux iyi gidiyor. BSD tarafında nasıl olur bilemiyorum, appcafe debian-ubuntu tarafındaki yazılım merkezinin karşılığı olarak düşünülebilir ve diğer benzerlerindeki yazılım merkezlerinin. Portslar ise halen kullandığım mintteki gibi debian tarafındaki apt-get install kurulumuna benziyorlar. Çok farklı işleyiş şekilleri var, böyle uzun uzun yazıyorum aslında alakasız da bir başlık ama deneyimlerimi yeri gelmişken aktarayım istedim.
      Sevgilerimle...
      Cenin...

      Sil
  11. Çözüm bulup aktarırsanız iyi olur tabi.
    Hız konusunda doğrudur, bende ilk geçtiğim zamanlarda (ufs) ilede çok hızlı gelmişti.

    Evet Linux tarafı oldukça iyi gidiyor, umarım dahada iyiye gider, bundan BSD de faydalanır elbette, sonuçta bu sistemler hepside bir birine bağlılar, biri iyi olursa diğerleride iyi olur, onları etkiler.

    AppCafe aslında diğer paket sistemlerinden farklı, boyutları çok büyük oluyor ama bununda bir sebebi var, normalde paketler sisteme kurulurlar, AppCafe de sistem paketin içine kuruluyor, bu eskiden böyleydi sanırım gene böyle.
    Portlar ise bir efsane, sabrı deneyimi olmayan portlarda kaybolur gider:)

    Deneyimin kısası olmaz zaten :)

    Sevgiler

    YanıtlaSil

2010 - 2024 Beastie BSD Türkiye 🇹🇷